panáčekProjekt Zdravé tělíčko zahrnuje důležité oblasti pro zdravý vývoj dětí. Integruje zásady zdravé výživy, péče o zdraví a fyzickou kondici, zároveň působí preventivně v oblasti dětské obezity, vadného držení těla, zamezení vzniku zubního kazu.

 

Cíl projektu

  • vytvářet podmínky pro tělesnou, duševní a společenskou pohodu po dobu pobytu dítěte v UMŠ
  • vychovávat ke zdravému životnímu stylu a k zodpovědnosti za své zdraví

 

Prostředky využívané ke splnění cílů:

 

Zdravá výživa

  • ve spolupráci se školní jídelnou zajistit dětem kaloricky vyváženou a pestrou stravu, denně doplněnou o ovoce a zeleninu, včetně mléka a mléčných výrobků
  • osvěta v oblasti zdravé výživy – třídní schůzky, nástěnky pro rodiče – zveřejňování jídelníčků a receptů jídel z méně známých pokrmů a jídel zdravé výživy
  • spolupracovat s rodinou ve smyslu podpory dobrého úmyslu školy naučit děti konzumovat jídla pro děti neznámá a zároveň uvést do stereotypu jídla ke konzumaci známější – čerstvé ovoce a zelenina
  • snaha přesvědčit rodiče o významu mléka pro zdravý vývoj dítěte
  • omezit slazení nápojů – z dětské stravy co nejvíce odbourat nezdravý cukr a nahradit jej zdravějšími alternativami
  • nedávat dětem cukrovinky za odměnu a v době narozenin nabídnout př. sušené ovoce, cereálie, drobné věcné dárečky atd.
  • zařadit týdenní tematické plány do integrovaných bloků s tematikou zdravé životosprávy – seznámit děti s pojmy: potravinová pyramida, zdravý talíř apod.
  • naučit především předškolní děti sestavovat jídelníček, připravovat s dětmi jednoduché svačinky, pomazánky, ovocné a zeleninové saláty
  • zařazovat častěji bezmasá jídla, nabízet dětem tmavé a celozrnné pečivo, upřednostnit luštěniny, drůbeží, rybí maso, zeleninová jídla a saláty
  • podporovat a dodržovat pitný režim, a to zejména u dětí, které nemají velkou potřebu pít – za tímto účelem dětem podávat zejména ovocné čaje, džusy a vitamínové nápoje, nabídnout neslazené pití (např. vodu)

 

Péče o zdraví dítěte

  • účinný filtr – vyřazení dětí, které projevují známky onemocnění z dětského kolektivu
  • vedení dětí k péči o své zdraví, včetně osobní hygieny a správných hygienických návyků
  • prevence zubní kazivosti – čištění zubů v UMŠ, spolupráce s dentální hygienistkou
  • upozorňování na možnost nebezpečí úrazů a jejich prevence – spolupráce se složkami záchranného systému
  • předcházet a eliminovat narušenou komunikační schopnost – logopedická prevence, spolupráce s odborníky ze SPC, pedagogicko-psychologickou poradnou apod.
  • dodržovat správné hygienické návyky při sledování médií (TV, PC, tablet)
  • vytvářet povědomí o způsobech ochrany osobního zdraví a bezpečí, o tom, kde nalézt či jak přivolat pomoc – povedeme děti k dovednosti umět se bránit zneužívání, umění říci „ ne“ ve správný okamžik – ke splnění tohoto úkolu budou využívány zejména modelové situace a dramatická výchova

 

Podpora přirozených aktivit

  • kompenzovat sedavé činnosti pohybovými aktivitami realizovanými spontánně či pod vedením učitelky
  • využívat pobytu venku i za méně příznivého počasí, využití zdejšího prostředí městských parků, školního hřiště, stadionu, tenisového kurtu (nabídnout nadstandardní sportovní aktivity: bruslení, lyžařský výcvik, předplavecký výcvik)
  • provádět zdravotní cvičení na podporu správného držení těla pod vedením odborných lektorů
  • vybavovat školu náčiním a nářadím pro pohybové chvilky
  • spolupracovat se studenty UTB na sportovních aktivitách (olympiády, herní dopoledne atd.)
  • učit děti účinné relaxaci – zařazovat relaxační chvilky spojené s uvolňovacími cviky (prvky jógy, masáže, muzikoterapie a podobně)
  • otužovat děti – možnost programové návštěvy v solné jeskyni, sauně

 

Vytvářet kvalitní psychosociální podmínky

  • Přistupovat k dětem jako k jedinečným, neopakovatelným bytostem, které mají právo již v tomto věku být samy sebou. Právě takové musí být přijímány, a to i tehdy, pokud nenaplňují představy dospělých. Přístup k dítěti je založen na vstřícném a partnerském vztahu, ve kterém převažuje náklonnost a důvěra. Jedině za těchto podmínek vytvoříme pro děti prostor k tomu, aby měly možnost se projevovat, spolurozhodovat, ale i souhlasit nebo oponovat.
  • Využívat pozitivní motivaci.
  • Vytvářet prostředí duševní pohody pro všechny zúčastněné, ve škole se snažíme maximálně omezit prostor pro strach a stres. Učit děti účinné relaxaci – zařazovat relaxační chvilky spojené s uvolňovacími cviky (prvky jógy, masáže, muzikoterapie a podobně).
  • Věnovat zvláštní pozornost rozvoji individuálních schopností každého dítěte. Šanci musí dostat všechny děti (nadané, ze sociálně znevýhodněného prostředí, děti se zvláštními vzdělávacími potřebami).
  • Používat styl vedení, který děti podporuje v jejich touze po poznání, podporuje spoluúčast a samostatné rozhodování dítěte.
  • Podporovat prosociální a neformální vztahy mezi dětmi, zaměří se svým vedením dětí na prevenci šikany a jiných společensky nežádoucích jevů.
  • Vést děti k pochopení a respektování třídních pravidel.
  • Umožňovat postupnou adaptaci dětí v počátcích docházky do UMŠ – bezproblémový přechod dětí z rodiny do mateřské školy. Rovněž cílenou prací s dětmi předškolního věku a spoluprací se základní školou budeme usilovat o klidný přechod dětí do první třídy ZŠ.
  • Ve vztazích dospělý – dítě, dítě –dítě, dospělý – dospělý projevovat důvěru, toleranci, ohleduplnost a zdvořilost, solidaritu, empatii, vzájemnou pomoc a podporu